onsdag 21 februari 2018

Älgfilésnittar och Drappier Rosé


Jag hade äran att träffa monsieur Michel Drappier himself på Finlands bästa och största champagne-evenemang Grand Champagne ifjol. Vi talade en hel del och jag provsmakade hela deras sortiment de hade med sig. Jag förklarade min kärlek till vilt (och champagne) och till min stora glädje blev han lika ivrig som jag själv över min strävan att hitta den perfekta champagnen till mina vilträtter. Efter att ha sett mina alster beställde han på stående fot recept och bilder på viltkött matchat med hans ädla champagne. Det blev två helheter, detta är del 1.


Snabbmarinerad älgfilé på Åby knäckebröd med pepparrotsfärskost och Drappier rosé!

Unika Drappier

Drappier är ett familjeägt champagnehus som fick sin början 1803 i Urville i sydligaste delen av champagnedistriktet. Drappierchampagnen har låg dosage och väldigt låg svavelhalt eftersom både Michels pappa André, snart 90 år, och Michel själv är allergiska för svavel. Champagnen har fantastisk distinkt karaktär och personlig smak. Drappier är det första koldioxidneutrala champagnehuset i världen certifierad av EcoAct. Drappier har utvecklat sin användning av förnybara energikällor, 75 procent av champagnehusets el kommer från solpaneler. Användning av fossila bränslen har reducerats till ett minimum och ett innovativt ventilationssystem förser vineriet med luftkonditionering. Som kuriosa kan jag berätta att Champagne Drappier var Charles du Gaulles favoritchampagne! Givetvis har Drappier ett vin uppnämnt efter honom.

Champagne: 

Drappier Rosé de Saignée Champagne Brut gjord på pinot noir-druva. Mycket torr, hög syra, hallonkaraktär, körsbärig, inslag av aprikossylt, mineralig, generös.
Tack vare dess karaktär passar den utmärkt till älgen. Passar utmärkt till Champagnen finns i Alkos sortiment i liten (0,375l) flaska. Tack sommelier Anette Roos på Alko för hjälpen!

Älgfilé på Åby knäcke med pepparrotsfärskost och timjanRecept/8 personer

Snabbmarinerad älgfile

Ca 250g älgfilé
Salt
Grovmald svartpeppar från pepparkvarn
2 msk Malmgårds viltvinäger
En näve färsk timjan (grovt hackad)
Smör och olivolja till stekning

Åby knäckebröd med vallmofrön
Färskost med pepparrotssmak
Färsk timjan till garnering
Lingon till garnering om man vill

  • Putsa köttet rent från alla hinnor. Gnid in filén med salt, svartpeppar, vinäger och timjan. Låt vila ca 15-20 minuter.
  • Bryn filén snabbt runtom i en het gryta i smör och olja. Lägg sedan filén i en ugnsfast form, stick i en stekmätare och stek i ugn i 175 grader i ca 20 minuter eller tills mätaren visar 55 grader.
  • Ta ut filén och låt vila en stund innan du skär upp. Köttet kan avnjutas både ljummet och avkylt enligt egen smak.
  • Skär upp köttet i tunna skivor.
  • Bred pepparrotsost på knäckebröden.
  • Arrangera köttet ovanpå. Garnera med färsk timjan och lingon. Voilá!


www.champagne-drappier.com 
www.malmgard.fi
www.abyfoods.fi 
 
Samma upplägg men med lingon.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar