måndag 24 april 2017

Baconlindad harfilé med örter

För första gången har jag tagit mig an haren som råvara riktigt ordentligt. Harkött är nämligen inte något som jag är uppväxt med. Hos oss jagades inte hare, det var för litet och obetydligt antar jag. Harköttets smak delar också finsmakarna i två läger. Jag måste medge att smaken är väldigt kraftig, speciellt på den större fältharen. Den kan vara rent av knepig. Därför är nästan alla recept på hare på sätt eller annat uppiffade med äppel eller annan frukt för att ta udden av den kraftiga smaken. Ett gammalt husmorsknep är att låta haren ligga över natten i mjölk och har du en djupfryst hare så låter du den tina i mjölk.


Baconlindad harfilé med balsamicoäppel.


Jag fick en hel djupfryst hare och beslöt att experimentera med filéerna, dvs rulla dem i bacon och kryddblandning. Resten gjorde jag en mustig gryta på. Eftersom jag hade en hel färdigt styckad hare att tillreda så skar jag ut filerna ur sadeln innan jag började.  

Harfilé inlindad i bacon och örter

2 harfiléer (urbenad harsadel)
Ett paket bacon
1/2 kruka färsk timjan
En kvist färsk rosmarin
½ kruka färsk gräslök
2 klyftor vitlök
Olivolja
Salt och peppar
Äppel och lök till tillbehör
Balsamico
1 msk råsocker
Smör
Lime till garnering och pressa över innan servering

Hacka örter, gräslök och vitlök fint. Blanda med ett par matskedar olja.
Rada baconskivorna i bredd som en ”vävd matta”.
Bred ut kryddblandningen över baconen.
Rulla in filéerna i baconet. Låt vila i 20 minuter.
Stek i ugn i 150 grader i ca 15 minuter eller tills stekmätaren visar 55 grader.
Låt vila under folie ytterligare medan du steker upp äpple och rödlök.

Klyfta rödlök och äppel och stek dem någon minut i en liten kastrull. Strö över råsocker och lite balsamico enligt smak.

Skär upp köttet, pressa över limesaft och servera med äpplen och favoritpotatisen.














  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar